با خرمای ربی معروف به طلای سیاه سیستان آشنا شوید

شاید شما هم مانند اکثر مردم، انواع خرما را نشناسید و تصورتان از خرماها، رطب، مضافتی و خرمای معمولی و دو سه نوع دیگر است. اما جالب است بدانید که در ایران ۴۰۰ نوع خرما وجود دارد.ولی متأسفانه به دلیل عدم آگاهی در گمنامی به سر می‌برند و مردم بومی، تجار خرما، فروشندگان و افراد انگشت‌شمار انواع خرما را بشناسند.

طلای سیاه سیستان

یکی از آن‌ها خرمای رَبی یا رابی است که به گفته کارشناسان و تجار بهترین خرمای تولیدی ایران و حتی جهان به شمار می‌آید. درخت نخل ربی به آب‌وهوای گرم و خشک نیاز دارد‌. کشت و رشد خرما ربی در منطقه سیستان و بلوچستان به دلیل قابلیت زیاد در برابر تحمل کم‌آبی بسیار پررونق است. از طرفی میوه درخت این نوع خرما خیلی سریع به ثمر می‌نشیند و همراه با خرما مضافتی که آن‌هم جزو محصولات خرمای همین منطقه است، به زودرس‌ترین خرما مشهورند. همین امر ارزش اقتصادی صنعت کشاورزی در این منطقه را بالا برده است و از خرما ربی به‌عنوان طلای سیستان نام‌برده می‌شود. کیفیت بالا و عالی خرما ربی در ایرانشهر و زابل زبانزد است و چابهار و ایرانشهر هم خرماهای خوبی تولید می‌کنند.

ظاهر و کیفیت خرمای ربی

این خرمای خوشمزه از دسته خرماهای نیمه‌خشک که با رنگی قهوه‌ای تیره متمایل به سیاه و پوستی نازک بسیار پرطرفدار است. اندازه‌های مختلفی دارد و نوع خوب آن  دارای ظاهری بلند و کشیده و طولی حدود ۴ تا ۵ سانتیمتر است. هسته کوچک، ولی بافت شکلاتی و نرم خرمای ربی هر بیننده‌ای را به خوردن آن وادار می‌کند. خرما ربی دو نوع دارد و نوع دوم آن رابی نام دارد که کوچک‌تر و سخت‌تر با رنگی قرمز تیره  ولی شیرین و خوش‌طعم است. رطب خرما ربی، قرمز متمایل به سبز است.با خوردن هم تازه و یا خشک ربی طعم بی‌نظیر آن را فراموش نخواهید کرد.

خواص خرما ربی

ویژگی منحصربه‌فرد آن در وجود قند فروکتوز و لاکتوز در خرما ربی که منبع شکر طبیعی است ولی هیچ‌گونه ضرری ندارد و باعث افزایش قند خون نمی‌گردد. شیرینی این رقم خرما متوسط است و از خوردن آن دل‌زده نخواهید شد. حتی افراد دیابتی هم به دلیل وجود فیبر موجود در خرما که باعث کارکرد بهتر در هضم می‌شود،  به‌راحتی می‌توانند خرما ربی را مصرف کنند. خرما ربی جزو گروه میوه‌ها و سبزی‌ها است که تمام خواص آن‌ها را دارا و مصرف روزانه خرما بسیار توصیه شده است.

به نام کشاورزان، به کام دلالان

متأسفانه خرما ربی در ایران زیاد شناخته شده نیست. اما در دنیا بسیار طرفدار دارد و نوع مرغوب آن پیش‌فروش می‌شود. با‌‌وجود این‌که، خرمای ربی محصول انحصاری استان سیستان و بلوچستان است، اما به دلیل مدیریت سنتی و نبود کارگاه‌های مجهز بسته‌بندی و فرآوری در استان، به‌صورت فله‌ای عرضه می‌شود و در استان‌های هم‌جوار مثل کرمان بسته‌بندی و به نام آن‌ها عرضه می‌گردد. از آن بد تر این‌که، خرما ربی به‌صورت فله به کشور پاکستان قاچاق و در آنجا با نام خرمای پاکستانی به کشورهای دیگر صادر می‌شود

نگهداری خرما ربی

ماندگاری بالا در زمان طولانی تا یک سال بدون سردخانه، از مزایای اصلی در خرما ربی است. همچنین در منزل در جای خشک و خنک قرار بگیرد، هیچ مشکلی برای آن پیش نمی‌آید. پس تعلل نکنید، همین‌الان به وب‌سایت خرمای علی مراجعه و با خرید آنلاین خرما ربی، طعمی نو و متفاوت از خرما را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *