خرما در دنیا چه جایگاهی دارد

با جایگاه خرما در دنیا بیشتر آشنا شوید 

خرما، میوه شیرین و خوشمزه درخت نخل که تاریخی با بیش از هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح دارد. کشورهای عربستان، عراق و یا بین‌النهرین را محل پیدایش آن می‌دانند. با این محل دقیق آن مشخص نیست. درخت نخل ارزش بسیار بالایی در مناطق گرم و خشک دارد و از آن با نام ” درخت زندگی ” تعبیر می‌شود. نخل مقاومت زیادی در برابر کم‌آبی و هوای گرم دارد و بعضی معتقدند که اگر نبود، زندگی در این مناطق غیرممکن بود. درخت نخل برای پرورش خرما نیاز به آب‌وهوای گرم و خشک دارد که مناطق محدودی در دنیا شرایط لازم را دارند که با صادرات خرما را درجاهای مختلف دنیا عرضه می‌کنند.

پیشگامان تولید در جهان

کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در جهان هستند. ده کشور، مصر، ایران، الجزایر، عربستان، عراق، پاکستان، سودان، عمان، امارات متحده عربی و تونس پرورش‌دهندگان اصلی خرما به شمار می‌آیند، اما در ۲۴ کشور دیگر هم به‌صورت پراکنده کشت خرما صورت می‌گیرد. کشور مصر با تولید سالانه ۱۷ درصد عظیم‌ترین منبع خرماست. این درحالی‌که کشور ایران بزرگ‌ترین، سطح زیر کشت رادار است، اما به دلیل عدم توجه و رسیدگی و شیوه‌های سنتی کشت و پرورش خرما پایین‌تر از مصر با تولید ۷/۷ درصد از کل خرمای جهان، در مقام دوم قرارگرفته است.

جایگاه خرما در خاورمیانه

کشورهای خاورمیانه دوسوم خرمای دنیا را دارا هستند. خرما علاوه بر این‌که، غذای روزانه و منبع درآمدی برای آن‌ها است، مقام و منزلت بالایی دارد. به دلیل گسترگی اسلام در کشورهای منطقه خاورمیانه و تأکید قران و پیامبر در خوردن خرما، این میوه را مقدس و با برکت می‌دانند. در جهان عرب، از خرما صدها نوع غذا و دسر تهیه می‌شود و در کنار قهوه و چای حتماً از خرما خشک استفاده می‌کنند.

انواع خرما در دنیا

شرایط آب‌وهوای منطقه کشت خرما در شکل، طعم و مزه خرما بسیار تأثیرگذار است. به همین علت، تنوع خرما در دنیا بسیار زیاد است و بین ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ نوع نام می‌برند. از بین آن‌ها خرماهای معروف دنیا به شرح زیر هستند.

دگلت نور (Deglet Noor): از مرغوب‌ترین و گسترده‌ترین نوع خرما در دنیا که محصول کشور عراق است.

عجوه (Ajwa): خرمای عربستان که در احادیث خوردن آن توصیه‌شده است. معروف‌ترین، خرمای دنیا که بافت نرم و منحصربه‌فردی و طعمی شیرین و دل‌چسب دارد.

انبارا (Anbara): از بزرگ‌ترین خرماهای عربستان است که هسته کوچک اما گوشتی زیادی دارد و به‌عنوان غذا هم مورداستفاده قرار می‌گیرد و جزو گران‌ترین خرماها با رنگی قهوه‌ای و طعمی شیرین است.

صفوی (Safawi): خرمای سیاه‌وسفید با بافتی نرم که معمولاً در مدینه پرورش می‌یابد.

برهی (Barhi): خرمای خوشمزه و نرمی که زرد رنگ است و از محصولات عربستان است که عموماً با چوب کوچکی عرضه می‌شود. طعم برهی با قهوه بی‌نظیر است.

مدژول یا مدجول (Medjool): که در عربستان و لیبی کشت می‌شود و در دنیا بسیار پرطرفدار اما گران است و از آن به‌عنوان “ملکه خرماها”نام می‌برند.

ساغای (Saghai)، خلاص (kholas) ساکاری (Sukkari) از انواع دیگر خرماها در عربستان هستند که در کشورهای دیگر نیز پرورش می‌یابند و شهرت جهانی دارند.

بهر حال خوشمزگی و خواص فراوان خرما تمام مردم دنیا را به خوردن آن وا‌داشته است. پس شما که ایرانی هستید و خرما به‌راحتی در دسترستان قرار دارد، باید بیشتر مصرف کنید. وب‌سایت خرمای علی کار را برایتان ساده‌تر کرده و با چند کلیلک و خرید آنلاین انواع خرما را تهیه و میل نمایید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *